Het is nou eenmaal een feit dat we vaak minder stil staan bij de dingen die niet zichtbaar zijn. Een mooi voorbeeld hiervan zijn onze voeten. Gezonde voeten zijn een belangrijk onderdeel van ons lichaam. Ze dragen de rest van ons lichaam en er dag zetten we liefst ruim 1.000 stappen. Zodra het zomer wordt en slippers en schoenen met open tenen te voorschijn komen, gaan we direct aan de slag. We scrubben en smeren of lakken onze nagels. Sommige van ons gebruiken we een deoriserende voetspray of brengen, geen overbodige luxe,een bezoekje aan de pedicure. Zodra de koudere tijden aanbreken en onze voeten in sokken en schoenen verstopt zitten, krijgen onze onderdanen helaas vaak niet de aandacht en verzorging, die ze nodig hebben. 

Toch is het belangrijk om uw voeten ook juist in de winterperiode goed te verzorgen. 
Onze voeten hebben namelijk heel wat te verduren. Denk hierbij aan knellend schoeisels, zweet, slecht geknipte nagels of een schimmelinfectie. 

Met de onderstaande tips in deze blog, kunt u vast goed uit de voeten en houdt u uw voeten gezond én mooi. 

Was uw voeten elke dag
Over het dagelijks douchen verschillen de meningen, maar was uw voeten in elk geval elke dag met lauwwarm water. Gebruik hiervoor onze Oud Hollandsche Ambachtszeep. Dit is een zachte zeep op biologische basis met een milde, aangename geur. Behalve een uitstekende, reinigende werking, heeft deze zeep ook een intense, verzorgende werking. Schone en heerlijk zachte voeten zijn het resultaat. Ambachtszeep voorkomt en herstelt eelt en kloofjes. Droog uw voeten goed af met een schone handdoek, vooral tussen uw tenen. Verwen uw voeten daarna door ze royaal met onze heerlijke Ambachtscrème in te smeren. Doe dit ook eens als u naar bed gaat. Trek na het insmeren van uw voeten met onze crème een paar schone, katoenen sokken aan. Onze Ambachtscrème trekt dan extra goed in. Zo voorkomt u dat uw voeten te droog worden. 

Voorkom aanraking met hitte en koude
Vermijdt het met uw blote voeten lopen op hete ondergronden zoals het strand, zwembad of de sauna. Draag daarom altijd slippers, dat vermindert de kans het oplopen van een mogelijke schimmelinfectie (dit zijn vaak hardnekkige infecties, die u beter kunt voorkomen). 
Heeft u last van warme voeten? Koel uw voeten bij voorkeur liever niet af met ijsblokjes. 
Heeft u juist last van koude voeten? Trek een paar katoenen of wollen sokken aan en warm ze niet op onder een elektrische deken of met een kruik. 

Schoenen
Koop altijd schoenen die direct goed zitten en bespaar hier niet op. Let bij uw aankoop op de aanwezigheid van een goed voetbed en op het materiaal. Synthetische materialen kunnen zweetvoeten veroorzaken. Comfortabele schoenen zitten niet te los, maar ook niet te strak. 
Het is aan te raden om uw nieuwe schoenen geleidelijk in te lopen door ze elke dag een beetje langer te dragen. Wissel regelmatig van schoenen en laat ze luchten. Draag schone, goed passende sokken, het liefst van katoen of wol en verschoon elke dag uw sokken. 

Nagels
Wanneer u uw teennagels afknipt, knip deze dan recht en vooral niet te kort af. Hiermee kunt u ingegroeide nagels, en daarmee gepaard gaand ongemak, voorkomen. Smeer uw nagelriemen (en uw voeten) eens in met onze Ambachtscrème. Nadat de crème is ingetrokken, kunt u heel gemakkelijk de nagelriemen met een bokkenpootje terugduwen. Houdt ook veranderingen of verkleuringen van uw nagels in de gaten. Er kan sprake van een schimmelnagel of een kalknagel zijn. 
Een pedicure kan u met de verzorging van uw nagels en voeten helpen en geeft uw voeten vaak nog een welverdiende massage. 

Wandelen
Probeer elke dag tenminste drie kwartier tot een uur te wandelen, dat is een weldaad voor lichaam én geest. Draag tijdens het wandelen vooral comfortabele en goed passende wandelschoenen. 

Voeding
Wanneer u goed voor zichzelf zorgt, ook op het gebied van voeding, betekent dat dat u ook goed voor uw lichaam zorgt. Het eten van vezelrijke voeding, zoals groente, fruit of peulvruchten, is daarom van harte aan te bevelen. 
Gebruik geen alcohol- en cafeïne houdende dranken of met mate. Er zijn voldoende lekkere én gezonde alternatieven verkrijgbaar. Drink daarnaast nog eens minstens 1,5 liter water per dag. Geadviseerd wordt om twee stuks fruit en 100 gram verse groente per dag te eten. Wanneer u dan ook nog het het gebruik van (tevee) suiker en zout vermijdt, bent u op de goede weg. Uw voeten zullen u dankbaar zijn!

%d bloggers liken dit: